مقایسه تأثیر آموزش مثبتگرایی با رویکرد اسلامی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روان شناختی بیماران قلبی-عروقی
بیماری قلبی- عروقی، مزمن و پرهزینه است. روانشناسی مثبت گرا با رویکرد اسلامی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش
میتواند در بهبود وضعیت روانشناختی بیماران قلبی عروقی مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روانشناسی
مثبت گرا با رویکرد اسلامی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر سرمایه روانشناختی بیماران قلبی عروقی انجام شد.
این بررسی نیمه آزمایشی، بر روی بیماران قلبی- عروقی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان بابل در سال 1396
انجام شد. با روش نمونه گیری در دسترس، 91 نفر انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آموزش روانشناسی مثبت گرا
با رویکرد اسلامی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و کنترل گمارده شدند. آموزش روانشناسی مثبت گرا بذا رویکرد اسلامی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش ، طی 8 جلسه انجام شد. جمع آوری داده ها با پرسش نامه سرمایه روان شناختی لوتانز در مراحل قبل، بعد و دو ماه پس از جلسات ، و تحلیل داده ها توسط آزمون های میانگین، انحراف معیار و تحلیل وارینانس چندمتغیری انجام شد.
نتیجه گیری: آموزش روانشناسی مثبت گرا با رویکرد اسلامی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در بهبود سرمایه های
روان شناختی بیماران قلبی عروقی مؤثر است و تفاوتی بین آن ها وجود ندارد.